ARVOSTELU | Takomo: Parantaja
– Tällä kertaa pääsimme vierailemaan Takomossa, näyttelijäkollektiivin perustamassa Viiksi-instituutissa, jossa esillä oli trilogian viimeinen osa, Parantaja. Esitys ei ole perinteistä teatteria, vaan pikemmin jonkinlainen yhdessä koettu teos, esittelyn mukaan avoimien ovien iltamat. Näyttelijät näyttelevät, mutta myös ”epänäyttelevät” ja puhuttelevat suoraan yleisöä. Näytelmän päähahmo tohtori Hardn, tai häntä näyttelevä Joanna Haartti, kyseli esityksen alussa, onko mukana ensikertalaisia, ja naurahti lempeästi useamman käden noustessa ylös, että mitenköhän te pysytte mukana. Mitä sanot, pysyimmekö?
– No, esitys lähti jo hyvin mielenkiintoisesti liikkeelle, kun tohtori Hardn astui rooliinsa ja johdatti katsojat väitöskirjatutkimuksensa avulla spiraalinomaiselle matkalle minuuteen – aina kosmisiin tasoihin ja takaisin. Ja se oli vasta alku. Tyylilajikokeiluja ja käänteitä riitti, paljon onnistuneita dynamiikan vaihteluita. Tätä esitystä on vaikea sanallistaa, mutta jonkinlaisesta kaoottisuudesta huolimatta täytyy sanoa, että pidin. Enkä edes osaa sanoa tarkalleen miksi.
– Minä taas löytäisin tästä puhuttavaa paljonkin. Jo teema oli hyvin mielenkiintoinen. Me kaikki haluamme parantua ja parantaa – kuka loputtomasti itseään, kuka taas maailmaa. Teema nousi pintaan eri muodoissa, pääosin näyttelijöiden omien kokemusten kautta. Itse jäin janoamaan siltä osin jopa enemmän. Mutta teos tuntuu haluavan olla enemmän kokoelma mielentiloja ja kokemuksia kuin järjellä tavoitettavissa. Ja hyvä niin. Siihen pitää vaan osata heittäytyä mukaan.
– Teemojen liikehtiminen kokeiluissa oli kiinnostavaa, mutta joitakin kohtia olisi voinut myös tiivistää ja muutama pitkitetty vitsikin mahtui mukaan. Pessi ja Illusia -kirjan satu taas esimerkiksi oli hieno löytö – siinä olisi voinut luottaa itse tarinan voimaan vielä vahvemminkin. Toki Alepa-muovikassissa ja oluttölkeissäkin on vahvaa kummelimaista symboliikkaa. Kerroksia esityksestä siis totisesti löytyy!
Me kaikki haluamme parantua ja parantaa – kuka loputtomasti itseään, kuka taas maailmaa.
– Esityksessä oli myös kaksi vahvaa käännettä, jotka nitkauttivat minut ja ehkä koko katsomonkin nurinpäin. Ensimmäinen niistä haastoi muutoksesta teoretisoivat länsimaalaiset, siis myös lavan viiksi-profeetat. Loppumaton itsensä parantelu on niin first world problem kuin olla voi. Lopun palestiinalaiset tekstit taas olivat lähtökohtaisesti hyvin koskettavia, Noora Dadun hienosti tulkitsemina. Liian moni maailmassa kärsii, kun me täällä vain parantelemme itseämme. Juuri siinä, vauhdikkaan esityksen hiljaisimmassa kohdassa oli mielestäni se luolanaukko, jota näytelmässä etsittiin salaisena parantumisen lähteenä. Avain onkin kääntää katse toiseen.
– Jotenkin tuntui, että monen suuntaan etsiytyvä esitys ei ehkä halunnut edes olla synteesi mistään vaan pikemmin liikkua vapaana kosmoksessa. Ja myös leikitellä, tyylilajina jopa tietynlaisella harrastelijateatterimaisuudella, vinossa tököttävillä peruukeilla.
– Ehkä sillä haettiin samanvertaisuutta yleisön kanssa? Toisella puoliajalla lavalla olisi voinut myös loikoilla mukavilla patjoilla. Muutamassa esityksessä olemme olleet lavalla osana esitystä, mutta nyt emme menneet – emme myöskään lopputeelle telttaan. Ehkä emme siis ihan täysin kokeneet vielä kuuluvamme viiksiseurueeseen, mutta luulen, että olisi kannattanut mennä. Yhteisöllisyys itsessään on monitahoinen ja vaikeastikin saavutettava kokemus. Esityksestä jäi kuitenkin mukaan myös lohdun, lempeyden tunne. Ja se meitä kai lopulta kantaa tässä hullussa maailmassa.
– Lämmin kiitos, Takomo ja kaikki viiksekkäät ja viiksettömät. Luolan jälkeen näkee valoa. Sitä kannattaakin etsiä. Lämmin teltta odottaa.
Luolanaukko löytyi.
Pidin paljon, en osaa selittää miksi.
ESITTELY | Takomo: Parantaja
Avoimien ovien iltamat
Parantaja jatkaa monivuotista instituuttiyöskentelyä. Trilogian ensimmäinen osa, Viiksi-instituutti (2021), kurkisti sinne, minne kaikki haluavat kurkistaa, mutta kukaan ei tiedä miten sinne kurkistetaan. Toisessa osassa, Umstülpung (2023), tutkittiin miten sisäisyys kääntyy maisemaksi ja päinvastoin.
Trilogian kolmannessa osassa Instituutti kutsuu parantajan avoimien ovien iltamiin.
Työryhmä: Anna Antsalo, Noora Dadu, Joanna Haartti, Niina Hosiasluoma, Hanna Raiskinmäki, Niina Sillanpää
Lisätietoa: https://teatteritakomo.fi/ohjelmisto/709/