arvostelu | keskustelu

Espoon Emma yllätti leikkisällä konkretismilla ja naisenergialla – ehdottomasti suositeltava!

Emma onnistuu saamaan konkretismiin sykkimään ja esittelee samalla kansainvälisesti tunnustetun, visionäärisen kyvyn New Yorkin Brooklynista. Nämä näyttelyt täytyy nähdä. Jotta jaksat molemmat, syö hyvä lounas ensin alakerran ravintolassa.

ARVOSTELU Tiitta Vaulos | Jari Simonen

– Rouheissa vanhoissa teollisuuskiinteistöissä on jotain, joka jo tilana viehättää. Ja nyt esillä olevat näyttelyt sopivat Emman avariin tiloihin tosi hyvin. Kokeilevaa konkretismia -näyttely oli kattava, kokeileva ja leikkisä. Ja Brooklynista Suomeen kutsutun visionäärisen kyvyn Tschabalala Selfin näyttely taas sai jopa kyynelet silmiin. Hieno, hieno, hieno kokonaisuus!

– Emma tosiaan yllätti. Jos joku sanoisi, että lähde katsomaan konkretismia, niin en ehkä riemusta kiljujen lähtisi. Konkretismi on sinänsä enemmän ehkä tämmöistä visuaalista karkkia kuin syvempää sanomaa, mutta oli kyllä hauska nähdä eri teoksia sen suuntauksen konkareilta. Myös meitä kesällä ”vaaninut” Nubbe oli muuten taas täällä! (Näyttely juhlistaa Lars-Gunnar ‘Nubbe’ Nordströmin 100-vuotisjuhlavuotta)

– Niinpäs olikin, ja nyt jo tavoitin jotain hänenkin tauluistaan. Täytyy sanoa, että Emma jotenkin tosi hienosti kuratoi näyttelyt. Koko konretivismiin avautui ihan uusi ikkuna, vaikka se ei ole ollut tyylilajina oma suosikki. 

– Myös videoesittelyt oli hyviä ja riittävän lyhyitä. Emma taitaa tosissaan panostaa videoihin. Selfin videon taustalla soi jopa Jesse Markinin musiikki. Suorastaan hämmästyttävää.

– Minusta oli yllättävää miten paljon teokset puhuivat, vaikka abstrakteissa teoksissa ei usein ole mitään sanomaa tai tunnetta – monen niitä tekevän taiteilijankaan mielestä. Ne olivat rauhoittavia, jopa meditatiivisia, mutta samalla myös arkisia ja leikkisiä. Huulipunien väreistä oli esimerkiksi tehty väriteos, ei kannanottona mihinkään vaan ihan vaan rakkaudesta väreihin! Toisessa salissa taas oli tavallisia henkilövaakoja lattialla ja niillä pääsi kävelemään. Pieni yllätys muuten, että painoin itse parhaimmillaan 156 kiloa!

– Sitä se loma teettää. Siitähän taiteilijat itsekin puhuivat,  meditatiivisesta keskittymisestä teosten tekemiseen, se fiilis välittyy monesta teoksesta läpi. Esimerkiksi magneettiin perustuva kahden naulan jatkuva kiertäminen oli hypnoottinen.  Hyvin taitavasti tehtyjä.

– Sitten yhdysvaltalaisen Tschabalala Selfin näyttely olikin ihan jotain muuta: hyppäys pelkistetystä värien harmoniasta afroamerikkalaiseen värien rikkauteen ja rehevyyteen, jossa ei säästelty erotiikassa tai tunteissakaan. Reheviä naisia, alastomia miehiä…

– No niin. Mutta piti kyllä edellisen jälkeen hetki hieman sulatella, että pääsi siihen sisälle.

– Me kävellään usein näyttely jostain syystä väärinpäin läpi. Nyt piti lähteä oikein etsimään esittelytekstejä, että mikäs tämä näyttely oikein on. Mentiin lopulta sitten näyttely  sekä väärinpäin että vielä uudestaan oikeinpäin läpi. Ja ihan ansaitusti.

– Välillä väärinpäin kulkeminen toimiikin paremmin. Mutta nyt kävi niin, että videon katsomalla hyvät pisteet nousi ihan tappiin. Mä katsoin esimerkiksi heti alussa taulua halaavasta pariskunnasta. Videolla hän sitten kertoi, että siinä mies oli ikään kuin tunkeutuneena naiseen kuin loinen ja nainen joutui kantamaan miestä kuin taakkaa. Koko tarina muuttui. Puhuttelevia, monitasoisia teoksia.

– Kyllä se on viiden pisteen merkki, kun lähes kyyneleet silmissä kuuntelee jo esittelyä. Näyttelyssä oli paljon naisenergiaa, naisten voimaantumista, joka leimaa meidän aikaamme hyvällä tavalla. Mutta samalla tämäkin näyttely oli myös leikkisä, jopa hauska. Katso nyt vaikka tätä rehevää naista yömekossaan!

– Aikamoinen daami. Täytyy antaa Espoolle nyt kovat pisteet. Ehdottomasti suositeltava kokonaisuus!

Kokeileva konkretismi 6.3.2024 – 02.03.2025

EMMAn kokoelmanäyttely tarkastelee uusin silmin konkretismin pitkää traditiota ja nykymuotoja. Yli viidenkymmenen taiteilijan teoksia sisältävä kokonaisuus tuo esiin suuntauksen moniulotteisuutta, materiaalista moninaisuutta ja leikillistä lähestymistapaa.

Konkretismi on taidesuuntaus, joka hyödyntää ei-esittäviä muotoja, rakenteita ja geometriaa. Näyttely esittelee konkretismia eri aikakausilta, aina taidesuuntauksen alkujuurilta 1950-luvulta nykyhetkeen. Teokset on valittu EMMAn kokoelmista ja osa teoksista on hankittu tai tilattu erityisesti tätä näyttelyä varten. Monet näyttelyn teoksista ovat tilallisia ja havaintoa aktivoivia. EMMAn tiloissa konkretismi asettuu erityiseen vuorovaikutukseen Aarno Ruusuvuoren suunnitteleman WeeGee-talon teollisen ja geometriaan perustuvan arkkitehtuurin kanssa.

Kokeileva konkretismi -näyttely juhlistaa Lars-Gunnar ‘Nubben’ Nordströmin (1924–2014) 100-vuotisjuhlavuotta esittelemällä suomalaisen konkretismin edelläkävijään liittyvää perintöä. Näyttely esittelee Nubbenin ja hänen aikalaistensa teoskokonaisuuden, joka tarjoaa aikakapselin konkretismin alkulähteille.

Tschabalala Self: Samasta korttelista 08.05.2024 – 04.05.2024

Yhdysvaltalainen Tschabalala Self  (s. 1990) käsittelee teoksissaan rotuun ja sukupuoleen liittyviä teemoja, joihin hän ammentaa omista kokemuksistaan mustana amerikkalaisena naisena. Maalauksissa esiintyvät kuitenkin kuvitteelliset hahmot. Self kuvaa taiteessaan kehoja, joita on sekä ylikorostettu että esineellistetty länsimaisessa kuvastossa ja taidehistoriassa. Hän rikkoo ja muovaa tätä kuvastoa ja siten luo uudenlaista kerrontaa mustista kehoista.

Self syntyi ja varttui New Yorkin Harlemissa. Näyttelyn englanninkielinen nimi Around the Way viittaa mustien amerikkalaisten puhekieliseen ilmaisuun. Se kuvaa henkilöä, joka on kotoisin samasta kaupunginosasta ja omaa kyseisen alueen asukkaille ominaisen olemuksen. Teoksien hahmot muodostavat yhdessä muotokuvan tällaisista henkilöistä. He ottavat haltuun katunsa ja kotinsa määrittelemällä itse sen, miten ja millaisina heidät nähdään.Tschabalala Self: Around the Way on osa EMMAn ja Saastamoisen säätiön InCollection-näyttelysarjaa. InCollectioniin tilataan vuosittain teos visionääriseltä nykytaiteilijalta. Self on sarjan seitsemäs taiteilija.

LISÄTIETOA: https://emmamuseum.fi/

Muualla kirjoitettua ja sanottua

Millen Brown-Ewens, Wallpaper*, 15.6.2024

Harlem-born artist Tschabalala Self’s
colourful ode to the landscape of her childhood

Suyin Haynes, CNN, 2.6.2024
Tschabalala Self is an artist expanding what it means to paint

Helen Korpak, Kunstkritikk, 24.5.2024
Contested Bodies

Harri Mäcklin, Helsingin Sanomat, 24.5.2024
Neljä näyttelyä, jotka kannattaa nähdä tänä viikonloppuna

Laura Friman, Radio Helsinki, 20.5.2024
Vieraana näyttelyn kuraattori Ingrid Orman ja projektipäällikkö Nella Aarne

Emma Vainio, Helsingin Sanomat, 10.5.2024
Oodi Harlemin värikkäille kortteleille

Daisy Woodward, AnOther Magazine, 2.5.2024
Brilliant Things to Do This May

Berlin Art Link, 1.5.2024
Worldwide Exhibition Hit List: Art Openings May 2024

 

  • TSCHABALALA SELF, YÖASU 2, 2023. TSCHABALALA SELF STUDION OMISTUKSESSA © PAULA VIRTA / EMMA

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Jaa

Ajankohtaisia esityksiä & näyttelyitä

Tähtisade on syntynyt intohimosta kokea ja nähdä sekä rakkaudesta kulttuuriin. Korkeakulttuuri voi naurattaa, hyvä viihde itkettää ja mitä erikoisin kohde yllättää.  Arvostelut ovat keskusteluja kokemuksestamme, teoksen ja katsojan kohtaamisesta. Lue lisää>>>

Liity tärppilistalle

Kokoava tärppilista sähköpostiisi aina ennen kauden alkua. Ei spämmiä.